بلاگ

هنر و فناوری

رابطه رو به رشد  هنر و فناوری

کشف قدرت قلم موی میکل آنژ و رنگ پیکاسو و خطوط سالوادور دالی

هنر و فناوری تاریخچه پیچیده اما معناداری از همکاری و تأثیرگذاری بر یکدیگر دارند. از بسیاری جهات، آنها در کنار یکدیگر تکامل یافته اند تا به جایگاه خود در جهان امروز برسند.

عصر دیجیتال که  دائماً در حال دگرگونی است و ایده‌های جدید را به تصویر می‌کشند.

دیجی آرتر در مورد اینکه چگونه نواوری در فناوری به طور مستقیم بر دنیای هنر تأثیر گذاشته است با تکیه بر مباحث علمی و  مقالات پی نوشت ، بحث می‌کند.

با هر تحول جدید در فناوری، هنر نیز تغییر می کند.

نحوه آفرینش، مشاهده، اشتراک گذاری، و متعاقباً فروش  آثار هنری دائماً در حال تغییر است.

تکنولوژی هنر را بسیار قابل دسترس تر کرده است.

اینترنت اجازه داده است که هنر به روشی مستقیم‌ تر به نمایش گذاشته شود و آن را به روی مخاطبان گسترده‌تر و متنوع‌تری باز کند.

موزه‌ها ، مجموعه‌ها را به‌صورت آنلاین به نمایش می‌گذارند و هنرمندان همه ابزارهای مورد نیاز را برای تبلیغ و فروش آثار خود در دست دارند . حتی بدون چالش‌هایی که در اجرای یک نمایشگاه فیزیکی همراه داشته باشند.

واضح است که رابطه بین هنر و فناوری منجر به خلق بسیاری از صحنه ها و آفرینش های دنیای هنر شده و می شود.

دیجی آرتر یکی از چند پیشگام در این عرصه است که با مطالعه در این زمینه پا گذاشته است.

کارایی رایانه در عرصه هنر در سال های اخیر، حاکی از آن است که این دست ساخته بشر در آینده، قدرت قلم موی میکل آنژ و رنگ پیکاسو و خطوط سالوادور دالی را خواهد یافت.

هنر با گذر زمان و پیدایش تمدن های مختلف، مکاتب و گرایش های متعددی در این عرصه به وجود آمده است، که تحول و دگرگونی اسلوب ها به همراه داشته است. پس بی شک، هنر نزد هر یک از تمدن های کهن نظیر مصری، چینی و تمدن های موجود در بین النهرین و روم و بیزانس دارای شکل خاصی بود به گونه ای که آن را از دیگر تمدن ها متمایز می ساخت.

هر هنری که تا پیش از این به صرف وقت فراوان و فعالیت های ذهنی و جسمی مشقت بار، نیازمند بود، امروز با کمک رایانه به سادگی و با صرف کم ترین انرژی ممکن، امکان پذیر شده است.این بیشتر از باب نمایش آثار هنری بیشتر ملموس تر است.

قدرت شگفت انگیز رایانه در این زمینه را می توان در آثار هنرمند آمریکایی، لیلیان شوارتز، یافت؛ وی با بهره جستن از این ابزار، شیوه جدیدی در پرتره ابداع کرد. در این شیوه، او با در آمیختن سبک قدیم و جدید، سبکی نو با ویژگی های خاص خود ایجاد کرد. وی ابتدا تصویری از چهره خود را به وسیله اسکنر به رایانه انتقال داده، سپس با همان روش، نقاشی کهنی چون تابلوی مادونا و یا تصویر چهره های معروفی مانند نفرتیتی و مارگارت تاچر و … را به رایانه انتقال داد و در نهایت، با در آمیختن تصویر خود با هریک از آن ها شخصیت جدیدی برای خود ساخت. در حقیقت رایانه به وی کمک شایانی کرد تا به رؤیاهایش جامه عمل پوشاند. در واقع، او با جابه جا کردن برخی از اجزاء تصویر چهره خویش با تصاویر دیگر، تابلوهایی را به وجود آورد که هریک با دیگری کاملاً متفاوت بود.

شاید تکنولوژی، قابلیت هایی را برای هنرمند به ارمغان آورد که شیوه های سنتی در آن ناکارآمد باشد؛ ولی در نهایت، این اندیشه و احساس است که مخاطب را تحت تأثیر خویش قرار می دهد.

  • هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی

هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی که مرز بین انسان و ماشین را محو می کند، نوع جدیدی از خلاقیت غیرمتعارف را به ما ارائه می دهد. با این حال، یافته های جدید بدون تردید به دست نمی آیند. برخی استدلال می کنند که هنری که از طریق علم کامپیوتر ایجاد می شود قطعاً هنر یا خلاقانه نیست.

  •  بلاک چین

فناوری بلاک چین اهداف متعددی برای دنیای هنر دارد و این پتانسیل را دارد که تأثیر مهم تری داشته باشد. در گزارشی در سال۲۰۱۴  توسط موسسه هنرهای زیبای آمریکا انجام شد ، مشخص شد  که بیش از ۵۰ درصد از آثار هنری که مورد بررسی قرار گرفته است یا جعلی بوده یا به هنرمند درست نسبت داده نشده است. ظهور بلاک چین می تواند به چالش بزرگی در  این زمینه و حفظ اصالت  آثار  بسیار کمک کند

در مقاله به عنوان  اصالت سنجی جعل آثار هنری به روش های اصالت سنجی آثار هنری پرداختیم  که چطور این فناوری می تواند به هنرمندان و کنسرسیون های این حوزه کمک کند.

فرصت‌هایی برای استفاده پلتفرم‌ها  از بلاک چین برای ساده‌ سازی تجارت آثار هنری فیزیکی و ایجاد ثبت اثر در سطح بین المللی وجود دارد. با این حال، برای پیشبرد این راه حل، حوزه هنر باید تصمیم بگیرد که چگونه کارهای فیزیکی را به یک رجیستری بلاک چین متصل کند. تعدادی از شرکت ها در حال حاضر راه حل هایی را ایجاد کردند. اعتقاد من این است که داده ها باید به ویژگی متصل شوند تا راه حلی نهایی عملی شود. همچنین باید توافق کنیم که از کدام رجیستری استفاده کنیم و این تصمیم گیری ممکن است مستلزم تشکیل یک کنسرسیوم دنیای هنر باشد .

بدیهی است که چشم انداز هنری با در هم آمیختن با فناوری دستخوش دگرگونی شدیدی می شود. این دو رشته ممکن است متفاوت یا متضاد به نظر برسند . با این حال، ما نشان داده ایم که چیزهای زیادی وجود دارد که این دو را به هم پیوند می دهد. با پیشرفت‌های سریع جدید در فناوری و تغییر ادراک هنر در هنرمندان و مصرف‌کنندگان آن، می‌توان انتظار داشت که در دهه‌های آینده شاهد پیشرفت‌های جدید هیجان‌انگیز و درک بهتری از چگونگی تأثیر این هنر بر کل جهان خلاق باشیم.

منبع:

education.christies.com

1 دیدگاه در “هنر و فناوری

  1. مسعود گفت:

    سلام
    مقالعه خلاصه و جامعی را مطالعه کردم.تشکر از تیم تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *